Τρίτη 30 Ιουλίου 2013

ΣΠΕΦ-Λουμάκης- Για τις εξελίξεις στα φωτοβολταικα

Κεντρικός ομιλητής σε ειδική εκδήλωση του Επιμελητηρίου Άρτας  σχετικά με τις τρέχουσες εξελίξεις στα φωτοβολταϊκά και τις ΑΠΕ ήταν ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης, έπειται από σχετική πρόσκληση.

Από το βήμα της εκδήλωσης ο κος Λουμάκης, μεταξύ άλλων, επεσήμανε:
• Η σημερινή κατάσταση που βιώνουν οι παραγωγοί όσον αφορά τα ελλείμματα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, τις δραματικές υπερημερίες που αυτά επιφέρουν στις πληρωμές τους, αλλά και το ζητούμενο βαθύ και μόνιμο «κούρεμα» των ταριφών από το ΥΠΕΚΑ, έχουν όλα την ρίζα τους
στην άφρονα πολιτική υπεραδειοδότισης που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια σε συνδυασμό με απίθανες στρεβλώσεις που προκλητικά διατηρήθηκαν για χρόνια.  Η παντελής απουσία ενεργειακού σχεδιασμού και ρυθμιστικής πολιτικής πρόχειρα καλύφθηκε από ένα «αρεστό» και φιλολαϊκό πέπλο αχαλίνωτης υπεραισιοδοξίας και υπεραδειοδότησης,όσον αφορά τις προοπτικές και αντοχές του συτήματος με μοναδικό γνώμονα την εφήμερα τέρψη των λογής αιτουμένων.  Σήμερα δυστυχώς τον λογαριασμό καλούνται να πληρώσουν μόνο όσοι έβαλαν πραγματικά χρήματα στα φωτοβολταϊκά και όχι όσοι τα «εμπορεύτηκαν».

• Αν και φυσιολογικά θα περίμενε κανείς η δεινή παρούσα κατάσταση να αλλάξει οριστικά τον τρόπο διαβούλευσης και λήψης αποφάσεων για σοβαρά και απολύτως τεχνικά ζητήματα όπως είναι τα ενεργειακά, δυστυχώς οι «σειρήνες» της εύκολης ανάπτυξης  συνεχίζουν απτόητες.  Υπό το όχημα του net metering καλλιεργούνται νέες προσδοκίες και υπεραπλουστεύσεις όσον αφορά τις δυνατότητες του συστήματος στην απορρόφηση της παραγόμενης ισχύος.  Συγχέοντας πολλοί εσφαλμένα την δυναμικότητα των δικτύων με αυτήν της τελικής ζήτησης, όσον αφορά την πραγματική δυνατότητα κατανάλωσης της παραγόμενης ισχύος, παραγνωρίζονται πρόχειρα μια σειρά από έργα υποδομής στην αποθήκευση ενέργειας (π.χ. αντλησιοταμίευση) που πρέπει να προηγηθούν.
Η άνευ όρων και περιορισμών περαιτέρω ανάπτυξη της εγκατεστημένης ισχύος, υπό το οποιοδήποτεσχήμα ή τεχνολογία –συμπεριλαμβανομένου του netmetering το οποίο επίσης χρησιμοποιεί το δίκτυο ως αποθήκη ενέργειας- είναι σαν να επιχειρούν κάποιοι να νηολογήσουν υπερωκεάνιο σε ποταμό και μάλιστα χωρίς πηδάλιο.   Αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί, είναι αρκετά πιθανό οι μελλοντικοί Φ/Β παραγωγοί οιασδήποτε μορφής και δυστυχώς όχι μόνο, λόγω της υφιστάμενης τεχνολογίας ανελαστικής διαχείρισης της χαμηλής και μέσης τάσης, να βιώσουν αναπάντεχα «κουρέματα» στην απορρόφηση της παραγωγής τους και μάλιστα στην αιχμή λόγω υπερδυναμικότητας. 

• Υπό το ανωτέρω ολισθηρό τοπίο, είναι απολύτως αναγκαίο ο κάθε σκεπτόμενος επενδυτής να προστατεύσει μόνος του όσο περισσότερο μπορεί τον εαυτό του και να μην γίνεται έρμαιο της «βιομηχανίας» των εύκολων υποσχέσεων και επενδύσεων που δήθεν τους «χωράνε όλους». Όσο αποκαρδιωτικό και αν ακούγεται αυτόευρύτερα στους διοικούμενους αυτής της χώρας, η πραγματικότητα των «κουρεμάτων» δεν αφήνει κανένα περιθώριο άλλης ερμηνείας.Θα ήταν πολύ καλύτερο η Πολιτεία να έθετε από την αρχή περιορισμούς και πλαφόν στην υπεραισιοδοξία κάποιων, παρά εκ των υστέρων να βάζει αναδρομικά «ψαλίδι» στην τσέπη όλων.

• Όσον αφορά το φλέγον ζήτημα του «newdeal» στις ταρίφες των εν λειτουργία Φ/Β και ΑΠΕ εν γένει, ο ΣΠΕΦ θα καταθέσει τις προτάσεις του για την βιωσιμότητα των υλοποιημένων επενδύσεων και του λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ, «μακριά» όμως από το μεσοσταθμικό εξωπραγματικό 45% που ζήτησε το Υπουργείο.  Οι παραδοχές των σεναρίων υπολογισμού του ΥΠΕΚΑ αλλά και η κατά το δυνατόν πιο ακριβοδίκαιακαι παραμετροποιημένη βάση ανάλυσης των παρεμβάσεων, θα αποτελέσουν τον πυλώνα της προσέγγισης μας στο θέμα της οικονομικής ισοδυναμίας των επενδύσεων σε ορίζοντα όγκου ελέγχου 20ετίας.  Ικανή και αναγκαία συνθήκη είναι αφενός η μη εξαίρεση κανενός που πληρώνεται από τον λογαριασμό ΑΠΕ από τις ρυθμίσεις με βάσει πολιτικά, ψηφοθηρικά ή «άλλα»  κριτήρια και βεβαίως η συμμετοχή των τραπεζών στο «κούρεμα» δανείων-επιτοκίων εντός της ίδιας νομοθετικής ρύθμισης.  Οι επενδύσεις των παραγωγών στο πλαίσιο του μόνιμου κουρέματος που θέτει το Υπουργείο πρέπει να θεωρούνται «πυρόπληκτες» και ως τέτοιες πρέπει να τύχουν ανυπερθέτως ειδικής μεταχείρισης στον υφιστάμενο δανεισμό τους.  Όσον αφορά τα επιπλέον ανταποδοτικά κίνητρα για την συμμετοχή στις ρυθμίσεις (π.χ. επέκταση στις συμβάσεις ΛΑΓΗΕ, προτεραιότητα πληρωμών, διασφάλιση από μελλοντικές στρεβλώσεις κλπ) εξίσου θα ζητήσουμε τις καθαρές εξασφαλίσεις του Υπουργείου.

• Σχετικά με την αναδιοργάνωση της αγοράς αλλά και την άρση των στρεβλώσεων (εφαρμογή του πρόσφατου ν. 4152/13) τέλος, ο ΣΠΕΦ έχει προτείνει συγκεκριμένο μαθηματικό μοντέλο εκκαθάρισης του Μεσοσταθμικού Συμβατικού Μεταβλητού Κόστους (ΜΣΜΚ) σε 24ωρη και όχι ωριαία βάση, αποτυπώνοντας έτσι το «αποφευγόμενο» κόστος από την λειτουργία τους, ώστε να αποκλεισθούν προβλήματα παρόμοια με αυτά που συσσώρευσε για χρόνια στο λογαριασμό ΑΠΕ η τεχνητά απομειωμένηΟριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) και που σήμερα καλούνται κα καλύψουν οι παραγωγοί σε μεγάλο βαθμό, χωρίς να ευθύνονται.

Ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κλείνοντας ανέφερε, πως “η θεσμική αξιοπιστία που πρέπει επιτέλους να χτίσουμε στην χώρα μας, δεν «περνάει» από τα οφίτσια κυβερνώντων και βουλευτών ούτε από το μέτρημα ψήφων.  Με τα σαθρά αυτά «εργαλεία» επιχειρήθηκε το απολύτως παράδοξο η Πολιτεία να μεγεθύνει μόνη της το πρόβλημα και λίγο αργότερα ωσάν να μην συμβαίνει τίποτα να επανέρχεται με εξωφρενικό κούρεμα.  Ο κλάδος της ενέργειας είναι τεχνικός και μόνο μέσα από συμμετοχή αξιόπιστων και καταρτισμένων φορέων σε καλά συντονισμένες τεχνικές ομάδας εργασίας και διαλόγου στο ΥΠΕΚΑ, μπορεί να υπάρξει βιώσιμος μακροπρόθεσμος ενεργειακός σχεδιασμός για όλους.  Ο ΣΠΕΦ αιτείται την συμμετοχή του στην εξαγγελθείσα από το Υπουργείο ομάδα εργασίας με ορίζοντα ενεργειακού σχεδιασμού την επόμενη εικοσαετία”.

πηγη http://www.energypress.gr/news/fwtoboltaika/Stelios-Loymakhs:-Oi-proheires-politikes-blaptoyn

12 σχόλια:

  1. Ο ποιο οργανωμενος Συλλογος φωτοβολταικων στη χωρα ειναι ο ΣΠΕΦ και ο μονος που βλεπει τα πραγματα ρεαλιστηκα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο ΚΥΡΙΟΣ ΛΟΥΛΑΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΟΤΙ ΤΑ ΟΙΚΙΑΚΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ ΑΝ ΚΟΥΡΕΥΤΟΥΝ ΘΑ ΜΕΙΩΣΟΥΝ ΤΟ ΕΛΕΙΜΜΑ? ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΙΠΑΝ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΤΩΝ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΩΝ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΜΟΝΟ ΚΑΤΑ 20 ΕΚ. ΕΥΡΩ ΣΥΜΦΩΝΕΙ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο ΛΟΥΚΟΥΜΑΚΗΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΚΛΩΤΣΙΕΣ. ΑΣ ΜΑΣ ΠΕΙ ΠΟΣΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΣΕΙ ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ.

      Διαγραφή
  3. ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΧΕΙ ΠΕΣΕΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΕΡΔΗ. ΤΙ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ....
    ΑΥΤΑ ΘΑ ΙΣΧΥΑΝ ΑΝ ΠΛΗΡΩΝΟΜΑΣΤΑΝ ΒΑΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ 1 ΧΡΟΝΟ ΕΧΟΥΜΕ ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ 30% ΣΥΝ 6ΜΗΝΕΣ ΑΠΛΗΡΩΤΟΙ ΓΙΑ 12 ΜΗΝΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΛΗΡΩΘΕΙ ΤΟΥΣ 3,4 ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΦΠΑ ΓΙΑ 9 ΜΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΦΟΡΟΛΟΓΗΘΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ 2012 ΟΛΑ ΤΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ.
    ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΑΚΡΙΒΑ ΤΟ ΡΕΥΜΑ????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κύριοι πρώτη φορά γράφω στο παρόν blog, αν και το διαβάζω.
    Κατ' αρχήν συγχαρητήρια στους δημιουργούς και συντηρητές του.

    Είμαι και γω καμμένος επενδυτής στα φωτοβολταϊκά και, πέρα από το δικό μας αδιέξοδο που δημιουργείται από την καθυστέρηση των πληρωμών, τα υψηλά επιτόκια, την έκτακτη εισφορά, την καταβολή ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος (και επί της έκτακτης εισφοράς κατά 80%, αντιλαμβάνομαι και το γενικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι συζητήσεις λόγω ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ, αδυναμίας να αυξηθεί περαιτέρω το ΕΤΜΕΑΡ και μνημονιακής υποχρέωσης για μηδενισμό του ελλείμματος ως το τέλος του 2014, σε συνδυασμό με την κατάρρευση των τιμών των δικαιωμάτων ρύπων.

    Θεωρώ, στην παρούσα κατάσταση, ως μόνη ρεαλιστική αντιπρόταση στο «εθελοντικό» «κούρεμα» της ταρίφας την πληρωμή συγκεκριμένου ποσοστού των τιμολογίων σε μετρητά και του υπολοίπου σε κάποιας μορφής ομόλογο. Τέτοιο θα μπορούσε να είναι ένα ειδικό ομόλογο μετατρέψιμο σε μετοχές του ΛΑΓΗΕ ή του λεγόμενου "πράσινου ταμείου", μετατρέψιμο σε μετοχές ή με εγγύηση άλλη δημόσια περιουσία, όπως η ΔΕΗ ή η «μικρή ΔΕΗ», ή θα μπορούσε να είναι και ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτά τα τελευταία μπορούν να προκύψουν με ειδική έκδοση, η οποία θα ανταποκρίνεται στη λογική της κεφαλαιοποίησης του ελλείμματος και ανάληψής του από το Κράτος (βλέπε δηλώσεις του Δνοντος Συμβούλου του ΛΑΓΗΕ), αλλά θα μπορούσαν θεωρητικά να προέρχονται και από τη δευτερογενή αγορά, από όπου το Υπ.Οικ. θα μπορούσε να τα αντλήσει σε ένα κλάσμα της ονομαστικής τους αξίας και να τα διαθέσει στην ονομαστική τους αξία στο ΛΑΓΗΕ.

    Στο τελευταίο σενάριο βγαίνουν όλοι κερδισμένοι, αφού:
    1. Το Ελληνικό Δημόσιο αντλεί ρευστότητα από τον Ειδικό Λογαριασμό (credit ουσιαστικά...) και κάνει μία μικρή αλλά ουσιαστική αναδιάρθρωση Δημοσίου Χρέους.
    2. Ο ΛΑΓΗΕ απαλλάσσεται από το χρόνιο πρόβλημα ρευστότητας.
    3. Οι επενδυτές λαμβάνουν σε μετρητά τα ποσά που χρειάζονται ώστε να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και λαμβάνουν (αφορολόγητα, θα πρότεινα) ομόλογα για το υπόλοιπο των οφειλομένων με λήξη 10ετή ή 20ετή, λαμβάνοντας και μία μικρή ετήσια απόδοση επί των χρημάτων τους. Προφανώς θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλείδες έναντι μελλοντικού «κουρέματος αυτών των ομολόγων. Επίσης θα ήταν προφανώς χρήσιμο εάν αυτά τα ομόλογα εγίνοντο δεκτά από τις τράπεζες ως εγγυήσεις, ώστε τα δάνεια να μπορούν να επιμηκυνθούν ή να τύχει επαναδιαπραγμάτευσης το επιτόκιο.

    Κατ' αυτόν τον τρόπο το σημερινό έλλειμμα μπορεί να μην μηδενίζεται (πλην ίσως διάθεσης ομολόγων από τη δευτερογενή αγορά), αλλά τουλάχιστο μετατίθεται στο μέλλον, για το οποίο όλοι αισιοδοξούμε ότι θα υπάρξει ανάπτυξη, οι τιμές των δικαιωμάτων ρύπων πιθανώς θα ανακάμψουν και τα έσοδα του ΛΑΓΗΕ θα ισορροπήσουν. Εν τέλει, αυτό θα είναι μία ψήφος εμπιστοσύνης όλων των επανδυτών, μικρών και μεγάλων, εγχώριων και ξένων, στην πορεία της Ελληνικής Οικονομίας, από την οποία ούτως ή άλλως εξαρτώμαστε, αφού πιθανή κατάρρευσή της θα έβαζε σε περιπέτειες τις επενδύσεις μας. Περιττό να προσθέσω ότι η συμμετοχή σε αυτή την κίνηση και των ξένων επενδυτών παρέχει σοβαρά εχέγγυα για το μή "κούρεμα" των ομολόγων.

    Αυτά από έναν επενδυτή-μηχανικό στο επάγγελμα, ελπίζω ότι κάποιος ειδικότερος περί τα οικονομικά θα μπορούσε να εξειδικεύσει την πρόταση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κανενα κούρεμα.

      Αν θέλουν Κούρεμα , ναι αλλά μέχρι 10% και αφορολόγητα τα κέρδη για τα επομενα 20 (25 ) έτη.

      Διαγραφή
    2. Φίλε μου 10:07 μμ νομίζω ότι η στάση σου αυτή είναι μαξιμαλιστική. ΤΩΡΑ, πριν εκδικαστεί η προσφυγή στο ΣτΕ, νομίζω ότι θα μπορούσαμε να διαπραγματευτούμε μία λύση του τύπου που περιγράφω παραπάνω. Όταν γίνει η εκδίκαση και ΑΝ, ο μη γένοιτο, απορριφθεί, τότε δε θα έχουμε πλέον διαπραγματευτικά χαρτιά. Το ΣτΕ, όπως κάθε δικαστήριο, δέχεται έντονη πολιτική επιρροή από την Κυβέρνηση (βλ. και υπόθεση ΕΡΤ), αλλά όσο νά'ναι μια αγωνία για την έκβαση της υπόθεσης την έχει ο Παπαγεωργίου...

      Διαγραφή
  5. υπαρχουν και η προσφυγη στα ευρωπαικα δικαστηρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. φιλε στις 10.36....το εντελως αντιθετο συμβενει...ξερουν οτι η εκτακτη εισφορα θα καραπεσει.....αν πυστευαν το αντιθετο θα την ανεβαζαν στο 45 τις εκατο και...να το new deal....απλα ψαχνουν να παρουν την υπογραφη σου τωρα που νομιζεις οτι δεν την γλυτωνεις με τιποτα την εκτακτη.....οποτε λες το ιδιο ειναι ...θα σου πεταξουν το τυρακι για δυο τρια χρονια παραπανω.....και ετσι νομιμοποιουν την εκτακτη εισφορα! γιαυτο δεν θελει καμια βιασινη....το αγγουρι ειναι στον δικο τους......χωρο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Vag
    Να κανουμε δικη μαs

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Να κανουμε δικη μας φ/β δεη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παλι μεσα θα μπουμε !! θα ειμαστε ποιο ακριβοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχολιασε , πες τη γνωμη σου, τι περιμενεις;;
Ισως ολοι μαθουμε κατι ...

Οποια σχόλια ειναι υβριστικά θα κοβονται, όπως επίσης οσα σχόλια δεν συμβάλουν στην συζήτηση και ενημέρωση. Ευχαριστώ