Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

Τι προτείνει η ΡΑΕ για τους διαγωνισμούς σε αιολικά, φωτοβολταϊκά και υβριδικ

Την πρόταση της σχετικά με το πλαίσιο και τις προδιαγραφές των ανταγωνιστικών διαγωνιστικών διαδικασιών για έργα ΑΠΕ έδωσε στη δημοσιότητα η ΡΑΕ. 
Συγκεκριμένα, η ΡΑΕ γνωμοδότησε τα εξής:
A. Για το καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών προκύπτει, βάσει των ανωτέρω, ως ενδεδειγμένη, η επιλογή σχήματος ανταγωνιστικών διαδικασιών ανά τεχνολογία και όχι τεχνολογικά ουδέτερων.

B. Στο πλαίσιο του ως άνω ενδεδειγμένου σχήματος υποβολής προσφορών (ήτοι εφαρμογή ανταγωνιστικών διαδικασιών ανά τεχνολογία), κρίνεται σκόπιμο οι τεχνολογίες των αιολικών και των φωτοβολταϊκών να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστών ανταγωνιστικών διαδικασιών, ενώ οι λοιπές τεχνολογίες να εξαιρεθούν στην παρούσα φάση από αυτές, με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων στο σημείο 20 των ΚΓ περί υποχρέωσης κοινοποίησης μεμονωμένων ενισχύσεων βάσει κοινοποιηθέντος καθεστώτος. Συγκεκριμένα, κρίνεται σκόπιμο:
i. Να εντάσσονται στην ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών:
· ώριμες αδειοδοτικά (με ΑΕΠΟ και ΟΠΣ) αιολικές εγκαταστάσεις εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 3 MW, με την εξαίρεση συνεταιριστικών/συνεργατικών/κοινοπρακτικών σχημάτων κατά τα οριζόμενα στην παρ. 10 του αρθ. 3 του ν. 3468/2006 όπως ισχύει ή όπως αυτό εξελιχθεί με νομοθετική πρωτοβουλία, όπου το όριο τίθεται στα 6 MW,
· ώριμες αδειοδοτικά φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις κατηγοριοποιημένες, ενδεικτικά: σε απαλλασσόμενες (ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW) και μη απαλλασσόμενες (ισχύος άνω του 1 MW),
· μη ώριμα αδειοδοτικά έργα, αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των περιθωρίων ισχύος που προκύπτουν από την ολοκλήρωση αναβαθμίσεων ή/και επεκτάσεων του Συστήματος, συμπεριλαμβανομένου και του Δικτύου σε κορεσμένες περιοχές, καθώς και από την αύξηση της ζήτησης ή την αλλαγή στο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής. Ειδικά για την κάλυψη του περιθωρίου ισχύος που προκύπτει από την ολοκλήρωση του ειδικού διασυνδετικού έργου «Σύνδεση Ν. Μάκρη – Πολυπόταμος και Δίκτυο ΥΤ Ν. Εύβοιας» είναι αναγκαία η προκήρυξη της ανταγωνιστικής διαδικασίας αμέσως προσεχώς. Στην παρούσα κατηγορία εντάσσονται και έργα αιολικών σταθμών σε ΜΔΝ, με την επιφύλαξη των ως άνω ορίων 3 και 6 MW
ii. Να εξαιρούνται από την ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών:
· επιδεικτικά έργα, όπως αυτά ορίζονται στην παράγραφο 6 του άρθρου 2 του ν. 4414/2016, καθώς και σταθμοί αυτοπαραγωγών,
· λοιπές τεχνολογίες Α.Π.Ε. (Μ.Υ.Η.Σ., Ηλιοθερμικοί Σταθμοί, Μονάδες Βιομάζας και Βιοαερίου, Γεωθερμικοί Σταθμοί καθώς και Σ.Η.Θ.Υ.Α.), και για νέα συνολική εγκατεστημένη ισχύ της τάξης των 300-400 MW,
· εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά καθώς και Θαλάσσιες Αιολικές εγκαταστάσεις με άδεια παραγωγής υπό τον ειδικό όρο αυτοτελούς διασύνδεσης στο ηπειρωτικό Σύστημα με εφαρμογή των προβλεπόμενων στο σημείο 20 των ΚΓ περί υποχρέωσης κοινοποίησης μεμονωμένων ενισχύσεων βάσει κοινοποιηθέντος καθεστώτος,
· φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 3775/2009 (Α’ 122) και τις φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν ενταχθεί στις Διαδικασίες Στρατηγικών Επενδύσεων του ν. 3894/2010 (Α’ 204), όπου προτείνεται να λαμβάνουν κατ’ ανώτατο τη διοικητικά οριζόμενη τιμή (Τιμή Αναφοράς, ΤΑ) που ορίζεται σε ποσοστό (της τάξης του 90%) της χαμηλότερης τιμής των προηγηθέντων διαγωνισμών του τελευταίου έτους για μη απαλλασσόμενα έργα και μέχρι την εφαρμογή μόνιμων ανταγωνιστικών διαδικασιών τιμή ίση με το 85% της χαμηλότερης Τιμής Αναφοράς για μη απαλλασσόμενα έργα της πιλοτικής διαδικασίας εντός του 2016 (67,9745 €/MWh). Η ένταξη ενός έργου στην κατηγορία αυτή εφαρμόζεται μόνο εφόσον πρόκειται για ολόκληρο το έργο. Εφόσον πρόκειται για επιμέρους τμήματα ή υποέργα του συνολικού έργου, ακολουθείται η ανταγωνιστική διαδικασία.
Γ. Για τους Υβριδικούς Σταθμούς, προτείνεται το ακόλουθο συνδυαστικό σχήμα αποζημίωσης:
Γ.1 Λειτουργική Ενίσχυση με βάση παρόμοια με το ισχύον πλαίσιο με τις εξής ιδιαιτερότητες:
α) Η τιμή αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ελεγχόμενης παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού, όπως αυτή καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β’ της παραγράφου 3, του άρθρου 13 του ν.3468/2006 (Α’ 129), η οποία προέρχεται αποκλειστικά από την παραγωγή των μονάδων Α.Π.Ε. του Υβριδικού Σταθμού, μέσω των συστημάτων αποθήκευσης του Σταθμού, ορίζεται από την Τ.Α. για αιολικούς σταθμούς της κατηγορίας 2 του Πίνακα 1 της περίπτωσης β’ της παρ. 1 του άρθρου 4, επαυξημένη κατά 50% ή μικρότερη σύμφωνα με την τεχνολογία του Υβριδικού Σταθμού μετά από απόφαση της ΡΑΕ, ώστε να καλύπτονται οι απώλειες ενέργειας στον κύκλο αποθήκευσης του υβριδικού σταθμού, όπως έχει καθοριστεί σήμερα στο άρθρο 21 του ν.4414/2016 και στην απόφαση έγκρισης του νέου καθεστώτος στήριξης των Α.Π.Ε.. Η τιμή αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ελεγχόμενης παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού, όπως αυτή καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β’ της παραγράφου 3, του άρθρου 13 του ν.3468/2006 (Α’ 129), η οποία προέρχεται αποκλειστικά από την παραγωγή των συμβατικών μονάδων του αυτόνομου ηλεκτρικού συστήματος μέσω των συστημάτων αποθήκευσης του Σταθμού, ορίζεται με τρόπο που δεν οδηγεί σε κέρδος του παραγωγού (π.χ. τιμή απορρόφησης προς τον κύκλο απόδοσης).
β) Η τιμή αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας των Υβριδικών Σταθμών, η οποία προέρχεται αποκλειστικά από την παραγωγή των μονάδων Α.Π.Ε. του Υβριδικού Σταθμού με απ’ ευθείας έγχυσή της στο Δίκτυο των Μ.Δ.Ν., σύμφωνα πάντα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης ΜΔΝ, ορίζεται από την τιμή της Τ.Α. του Πίνακα 1 της περίπτωσης β΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν.4414/2016.
γ) Η τιμή αποζημίωσης της διαθεσιμότητας ισχύος Υβριδικών Σταθμών που συνδέονται στο Δίκτυο και αφορά τις μονάδες ελεγχόμενης παραγωγής υπολογίζεται σε ευρώ ανά μεγαβάτ εγγυημένης ισχύος (€/MW), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 13 του ν.3468/2006, ως ισχύει, και τιμολογείται σε μηνιαία βάση.
Γ.2 Εάν κατά την κρίση των ενδιαφερομένων δεν εξασφαλίζεται η οικονομική βιωσιμότητα των προτεινόμενων έργων τους, σύμφωνα με τα ανωτέρω σημεία α) έως και γ) του Γ.1, δύναται να υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο προς τη ΡΑΕ αναλυτική τεκμηρίωση του κόστους υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου, και η προτεινόμενη τιμή αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη μία εύλογη απόδοση του επενδυόμενου κεφαλαίου της τάξης του 10%. Η ΡΑΕ γνωμοδοτεί προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με βάση το μεταβλητό κόστος παραγωγής του αυτόνομου ηλεκτρικού συστήματος στο οποίο πρόκειται να ενταχθεί το κάθε συγκεκριμένο έργο για το εάν η προτεινόμενη τιμολόγηση για το συγκεκριμένο έργο επιβαρύνει ή όχι το κόστος παραγωγής του αυτόνομου ηλεκτρικού συστήματος. Εν συνεχεία, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κοινοποιεί ειδικό σχήμα προς έγκριση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για κάθε συγκεκριμένο σταθμό, στη βάση των ανωτέρω.
Γ.3 Η ΡΑΕ δύναται, εφόσον κριθεί σκόπιμο, να προχωρήσει σε διενέργεια ανταγωνιστικής διαδικασίας για την εγκατάσταση Υβριδικού Σταθμού σε ένα ΜΔΝ, είτε για την εφαρμογή νέων τεχνολογιών εν είδη πιλοτικού έργου είτε γιατί δεν προωθείται η ανάπτυξη Υβριδικών Σταθμών με το ως άνω υπό Γ.1 και Γ.2 σχήμα είτε γιατί θεωρεί ότι μπορεί να επιτευχθούν χαμηλότερες τιμές ενίσχυσης, π.χ. λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος και δυνατότητας σχεδίασης περισσότερων έργων στο ΜΔΝ
Δ. Η Ελληνική Δημοκρατία, κατά την προκήρυξη των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για την ενίσχυση νέων έργων Α.Π.Ε. οφείλει να προβλέψει τη δυνατότητα συμμετοχής παραγωγών Α.Π.Ε., των οποίων οι σταθμοί είναι εγκατεστημένοι σε άλλες χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου Ενέργειας με αυτές. Η μεθοδολογία και η διαδικασία επιμερισμού της ισχύος κατά την ως άνω διαδικασία, προκειμένου να μην τίθεται θέμα διακριτικής μεταχείρισης, θα βασίζεται σε μεθοδολογία που προσδιορίζεται στην απόφαση.
Η ως άνω διαδικασία είναι σκόπιμο να υπόκειται σε περαιτέρω όρους και προϋποθέσεις που θα περιληφθούν σε μία αμοιβαία συμφωνία συνεργασίας, σύμφωνα και με τα αναφερόμενα στο σημείο 122 των ΚΓ και την Οδηγία για τις Α.Π.Ε. 28/2009 (άρθρα 6 έως 11) προκειμένου η παραγόμενη ενέργεια από μονάδες Α.Π.Ε. εγκατεστημένες σε χώρες του ΕΟΧ που λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση με βάση το ν. 4414/2016 να προσμετράται στον Εθνικό Ενεργειακό Στόχο.
Δείτε εδώ το σχετικό αρχείο.
πηγη http://www.b2green.gr/el/post/44546/ti-proteinei-i-rae-gia-tous-diagonismous-se-aiolika-fotovoltaika-kai-yvridika

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιασε , πες τη γνωμη σου, τι περιμενεις;;
Ισως ολοι μαθουμε κατι ...

Οποια σχόλια ειναι υβριστικά θα κοβονται, όπως επίσης οσα σχόλια δεν συμβάλουν στην συζήτηση και ενημέρωση. Ευχαριστώ