Είναι βέβαιο ότι ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιήθηκαν οι δυνατότητες της χώρας μας στον τομέα των ΑΠΕ μέχρι σήμερα, δεν ήταν βιώσιμος. Αυτό αποδεικνύεται και από το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ, που θα φτάσει τα 1,4 δις ευρώ το τέλος του 2014.
Ανεξάρτητα από τις στρεβλώσεις που οδήγησαν στη δημιουργία αυτού του ελλείμματος, το πρόβλημα είναι υπαρκτό και επηρεάζει αρνητικά όλη τη χώρα. Δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς τις συνέπειες που θα επέλθουν από τυχόν κατάρρευση. Επιβάλλεται άμεσα η αντιμετώπισή του συνεισφέροντας όλοι στο μερίδιο που τους αναλογεί.
Τον τελευταίο καιρό έρχονται διαρκώς στο φως της δημοσιότητας προτάσεις, που προτείνουν από την πλήρη αναστολή της σύνδεσης των φωτοβολταϊκών του Ειδικού Προγράμματος, έως τη μείωση της τιμής πώλησης ακόμα και για τις ήδη λειτουργούσες εγκαταστάσεις. Αποκορύφωμα ήταν τα τελευταία δημοσιεύματα, ότι επίκειται εισφορά της τάξης του 10-15% του τζίρου, μια είδηση που δημιούργησε έντονη ανησυχία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΛΑΓΗΕ, το ποσοστό που καταλαμβάνουν τα φωτοβολταϊκά του Ειδικού Προγράμματος στις συνολικές εκροές του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, δεν ξεπέρασε το 14,5% για το έτος 2012, που σημαίνει ότι μια εισφορά της τάξης του 10-15% θα μείωνε τις ανάγκες του λογαριασμού κατά 1,5-2,0%. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται να μειωθεί κάτω από το 1%, αφού το 1ο τρίμηνο του 2013, προστέθηκαν στο σύστημα μόλις 43 MWp οικιακών φωτοβολταϊκών έναντι 737 MWp μεγάλων επαγγελματικών μονάδων.
Είναι προφανές, ότι η επιβολή εισφοράς στα φωτοβολταϊκά του Ειδικού Προγράμματος, όχι μόνο δεν θα λύσει το πρόβλημα, αλλά θα επηρεάσει αρνητικά πάνω από 45.000 οικογένειες και μικρές επιχειρήσεις και θα δημιουργήσει αμφιβολίες σε όσους προγραμμάτιζαν την εγκατάσταση ενός μικρού φωτοβολταϊκού στο άμεσο μέλλον, βυθίζοντας την αγορά σε ακόμα μεγαλύτερη ύφεση.
Άλλωστε τα φωτοβολταϊκά του Ειδικού Προγράμματος έχουν ακολουθήσει διαφορετική αδειοδοτική διαδικασία. Οι κάτοχοι τους επιβαρύνθηκαν με ΦΠΑ, δεν έλαβαν ποτέ κάποιας μορφής επιδότηση κεφαλαίου όπως πολλά μεγάλα έργα ΑΠΕ που εντάχθηκαν στον Αναπτυξιάκο Νόμο και χρηματοδοτήθηκαν με δάνεια σημαντικά υψηλότερων επιτοκίων. Ο ειδικός χαρακτήρας αυτών των έργων αναγνωρίζεται και από συγκεκριμένη εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών (1078580/6637/491/Β0014), που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:
"... η ενέργεια που παράγεται από τα ανωτέρω, μικρής ισχύος, φωτοβολταϊκά συστήματα αντιστοιχεί σε αυτή που απαιτείται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του κυρίου του φωτοβολταϊκού συστήματος, ενώ η έγχυσή της στο Δίκτυο εξυπηρετεί την καταγραφή της στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων για τη διείσδυση των ΑΠΕ που τίθενται από το κοινοτικό δίκαιο. Κατά συνέπεια για τον κύριο του φωτοβολταϊκού συστήματος δεν υφίστανται φορολογικές υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάθεση της ενέργειας αυτής στο Δίκτυο....
...από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η έγχυση της παραγόμενης ενέργειας στο Δίκτυο δε συνιστά φορολογητέα πράξη παράδοσης αγαθού..."
Από την πλευρά του το ΥΠΕΚΑ, έχει δείξει ότι αντιμετωπίζει το πρόβλημα με ωριμότητα και σύνεση αντιλαμβανόμενο πλήρως τις προεκτάσεις του θέματος αφού το Νοέμβριο του 2012 δήλωσε ρητά ότι:
"Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά.”
Είναι προφανές ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας τους δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη.
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Μελετητών Εγκαταστατών Οικιακών & Κτιριακών Φωτοβολταϊκών εκφράζει την έντονη αντίθεση του σε όσους επιμένουν στην αναστολή εγκατάστασης ή την επιβολή οποιασδήποτε εισφοράς στα φωτοβολταϊκά του Ειδικού Προγράμματος, που δεν πρέπει να συγχέονται με τις μεγάλες μονάδες ΑΠΕ που λειτουργούν ως μεταποιητικές επιχειρήσεις με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος.
Συμμεριζόμαστε πλήρως την αγωνία των μικρών και μεγάλων επενδυτών που δοκιμάζονται από καθυστερήσεις στις πληρωμές, την πίεση των τραπεζών και την επιβολή εισφορών. Εκφράζεται έκδηλα μέσα από τις προτάσεις των θεσμικών φορέων του κλάδου.
Όμως σε αυτή τη δύσκολη ώρα, οι αντιδράσεις πρέπει να είναι ψύχραιμες και οι προτάσεις που διατυπώνονται ώριμες και ρεαλιστικές, με στόχο τη συνολική λύση του προβλήματος. Αυτό άλλωστε επιβάλλει και η σημερινή κατάσταση της χώρας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Σύνδεσμος μας, τεκμηρίωσε και πρότεινε την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού (γνωστού και ως net metering) όχι μόνο για τα οικιακά φωτοβολταϊκά, αλλά γενικότερα για τον κλάδο των φωτοβολταϊκών, προκειμένου να απαγκιστρωθεί η ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας από το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ. Μια πρόταση που λήφθηκε σοβαρά υπόψη, αφού περιλαμβάνεται στο Άρθρο 10 του Σχεδίου Νόμου που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα για διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ.
Ο Σύνδεσμος ΗΛΙΟΣ παραμένει ανοιχτός στο διάλογο και θα συνεχίσει την προσπάθειά του προς την κατεύθυνση αυτή στοχεύοντας στη θέσπιση ενός θεσμικού πλαισίου που να εξασφαλίζει την ομαλή και βιώσιμη ανάπτυξη των ΑΠΕ και της συνολικής οικονομίας στη χώρα μας.
Γραφείο Τύπου
Σύνδεσμος "ΗΛΙΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιασε , πες τη γνωμη σου, τι περιμενεις;;
Ισως ολοι μαθουμε κατι ...
Οποια σχόλια ειναι υβριστικά θα κοβονται, όπως επίσης οσα σχόλια δεν συμβάλουν στην συζήτηση και ενημέρωση. Ευχαριστώ